Thursday, September 27, 2012

বৰষাৰ চকুলো

বৰষাই কান্দে
দুগালেৰে বৈ আহে ধল
শৰতৰ সুবাসী আদৰণিত বৰষা হৈ পৰে অস্থিৰ
বৰষাই কান্দে
ৰাউচি জুৰি কৰে হৃদয়ৰ আলাপ।

এপৰ দুপৰ দুখৰ সময়
এটোপ-দুটোপ খঙৰ চকুলো
বৰষাই কান্দে
পুত্ৰসকলকো কন্দুৱায় ।

শদিয়াত সপোন ধেমাজিত মায়া
লখীমপুৰত ভঙা-গঢ়াৰ মায়াময় খেলা
নগাঁওত প্ৰেম কাজিৰঙাত সেৱা
মাজুলীত গুৰুজনাৰ কাতৰ প্ৰাৰ্থনা
বৰষা কান্দে
হেৰুৱাৰ বেদনাত হৃদয় ওপচে।

বৰষাই কান্দে
বৰপুত্ৰৰ আঁতৰত হৃদয়ে ৰাউচি জুৰে
লুইতেও সোৱৰায়-বুঢ়া লুইত বোৱা কিয়
বৈ যায় ধলৰ চকুলো

বৰষাই কান্দে
ধলৰ চকুলো নিগৰে
পথাৰত ভাঙি যায় সপোন
উটি যায় গৰ্বৰ প্ৰাসাদ
পদূলিত মায়াই ভূৰ সাজে
বৰষাই দাত নিকটাই হাঁহে
শংকা, শংকা আৰু শংকা

বৰষাই কান্দে
মানৱৰ অত্যাচাৰত হিয়াখন ভাগে
খঙৰ জ্বালাত প্ৰলয় নামে
ভূ-পৃষ্ঠত পুত্ৰসকলে জীয়াতু ভুগে

শাৰদী আকাশত 
নিয়ৰ নামিব খোজে
বৰষাই দেখে
শেৱালীজোপা ভৰি ভৰি ফুলে
বৰষাৰ ঠেহ ভাগে
পৃথিৱীত ধলৰ জোৱাৰ কমে।

 

Wednesday, September 26, 2012

৭৯ লৈ ওভোতনি যাত্ৰা-৯

চিত্ৰঃ অসম আন্দোলনৰ এটা দৃশ্য [সংগ্ৰহঃ ইণ্টাৰনেট]
অসম আন্দোলন এটা সংগঠনে আৰম্ভ কৰা অন্দোলন নাছিল। সেই সময়ত প্ৰতিজন অসমীয়াই এই আন্দোলনৰ প্ৰয়োজনীয়তা অনুভৱ কৰিছিল আৰু সেই বাবেই বিভিন্ন দল-সংগঠনৰ প্ৰচেষ্টাত এই আন্দোলনে এক নতুন দিশলৈ গতি কৰিছিল। কিন্তু বহুকেইটা সংগঠনৰ নেতৃত্বত এই আন্দোলনে ফলাফলৰ দেশে ধাৱমান নহব বুলি চিন্তা কৰিয়েই ১৯৭৯ চনৰ জুনমাহৰ প্ৰথম ভাগৰপৰা সদৌ অসম ছাত্ৰ সন্থাক আন্দোলনৰ কেন্দ্ৰীয় নেতৃত্ব হিচাপে স্বীকৃতি দিয়া হৈছিল।

আচলতে প্ৰথমতে আন্দোলনটোক এক 'অৰাজনৈতিক' আৰু 'সামাজিক' ৰেহৰূপ দিয়াৰ বাবেহে ছাত্ৰ সন্থাক নেতৃত্বত প্ৰতিষ্ঠা কৰা হৈছিল বুলি ভাবিব পাৰি। কিয়নো, আন্দোলনৰ সাংবিধানিক তাৎপৰ্য্য আৰু তাত্বিক কথাবোৰ পূৰ্ব্বঞ্চলীয় লোক পৰিষদ, জাতীয়তাবাদী দলেহে বাখ্যা কৰিছিল। অৰ্থাৎ অসম আন্দোলন যদিও প্ৰতিবাদৰ পৰাই আৰম্ভ হৈছিল, পিছৰ পৰ্যায়ত ইয়াৰ কাম-কাজ একে কূটনৈতিক তথা ৰাজনৈতিক উদ্দেশ্যৰে আগবাঢ়িছিল। ফলাফল যিয়েই নহওক, আন্দোলনৰ কাম-কাজ কেৱল যে আৱেগৰে চলা নাছিল এই কথাই তাক প্ৰমাণ কৰে।

অসমত নতুনকৈ যদি ৭৯ ৰ অসম আন্দোলনৰ ফলাফল বিচৰা নাযায়, তেন্তে সচেতন জ্যেষ্ঠ মহলে এই কথাবোৰ মন দিয়াটো যথেষ্ট গুৰুত্বপূৰ্ণ বুলি বিবেচিত হব।

[সমল পুথি: অসম আন্দোলনঃ প্ৰতিশ্ৰুতি আৰু ফলশ্ৰুতি, পৃ.ট]

Tuesday, September 25, 2012

৭৯ লৈ ওভোতনি যাত্ৰা-৮

দেখা যায় যে অসম আন্দোলন যদিও ছাত্ৰ সংগঠন এটাই আগুৱাই নিয়া আন্দোনল আছিল, বিভিন্ন দল-সংগঠন আৰু ৰাইজৰ সহযোগো আছিল অবিস্মৰণীয়। সেই সময়ত প্ৰতিজন অসমীয়াক আন্দোলনৰ মূল ইছ্যুসমূহ বুজাবলৈ বহুতো সচেতন লোক আগবাঢ়ি আহিছিল আৰু অসমীয়া জনসমাজক এই আন্দোলনৰ প্ৰয়োজনীয়তা বুজাই দিবলৈ সক্ষমো হৈছিল। যদিও অসম আন্দোলনৰ গুৰি ধৰিছিল সদৌ অসম ছাত্ৰ সন্থাই, তথাপি ১৯৭৯ চনৰপৰা ৰাইজৰ মাজত এই সন্দৰ্ভত সচেতনতা আনিছিল পূৰ্ব্বঞ্চলীয় লোক পৰিষদ আৰু অসম জাতীয়তাবাদী দলেহে। বিভিন্ন মেল-মিটিং আৰু দৈনিক অসমৰ পৃষ্ঠাত এইবোৰ ছপা হোৱাৰ ফলত এনে সচেতনতা বৃদ্ধি পাইছিল। ১৯৭৯ চনত চৈ-খোৱা ঘাটত বহা অসম জাতীয় সংঘৰ মুকলি অধিৱেশনত অসমলৈ অহা দেশী-বিদেশী প্ৰব্ৰজন ৰোধ কৰাৰ বাবে প্ৰস্তাৱ লোৱা হৈছিল। সভাৰ সভাপতি আছিল নিত্য হাজৰিকা আৰু সম্পাদক আছিল ভীমকান্ত বুঢ়াগোহাঞি। এওঁলোকে মাৰ্ঘেৰিটা অঞ্চলত সভা পাতি ৰাইজৰ সচেতনতা বৃদ্ধি কৰিছিল।

আজিৰ নতুনকৈ উকমুকনি উঠা অসম আন্দোলনৰ ক্ষেত্ৰতো জাতি-ধৰ্ম নিৰ্বিশেষে সকলো আগবাঢ়ি আহিলেহে অসমে সুফল পাব পাৰে বুলি আশা কৰিব পাৰি। আৰু এই ক্ষেত্ৰত হিহা-পৰামৰ্শ তথা বৌদ্ধিক দিশেৰে আগবঢ়াই নিব লাগিব অসমৰ জ্যেষ্ঠ বৌদ্ধিক ব্যক্তিসকলে। অন্যথাই আগৰবাৰৰ নিচিনাকৈ এইবাৰো উকমুকনি ঘটা আন্দোলনে দিশ হেৰুওৱাৰ আশংকা থাকি যাব। 

[সমল পুথি: অসম আন্দোলন: প্ৰতিশ্ৰুতি আৰু ফলশ্ৰুতি, পৃ.ঞ]

Thursday, September 20, 2012

বন্ধ উৎসৱ



বন্ধ। এক গনতান্ত্ৰিক প্ৰতিবাদ প্ৰক্ৰিয়া। মহাত্মা গান্ধীয়ে বৃটিছ শাসন যন্ত্ৰৰ বিৰুদ্ধে এই গণতান্ত্ৰিক প্ৰতিবাদ প্ৰথমবাৰৰ বাবে অৱলম্বন কৰিছিল বুলি জনা যায়। সেই দিনৰেপৰা সমগ্ৰ ভাৰততে এই বন্ধৰ মাধ্যমেৰে প্ৰতিবাদ সাব্যস্ত কৰাৰ প্ৰক্ৰিয়া চলি আহিছে। আৰু এনে এটা পৰ্যায় পাইছেগৈ যে, এদিন আগতে কোনোৱাৰ ব্যক্তিগত স্বাৰ্থ পূৰণৰ বাবে জন্ম লোৱা সংগঠন এটাৰো দৃষ্টি আকৰ্ষণৰ মূল মাধ্যম হৈ পৰিছে বন্ধ।

বন্ধই আচলতে কি সমাধান দিয়ে ! বিশ্লেষণ কৰি চালে দেখা যায় যে বন্ধ হৈছে প্ৰতিবাদ কৰাৰ, নিজকে জহাই ফুৰাৰ এক অতি উজু পদ্ধতি। কেইবছৰমান আগলৈকে আমি (সৰ্বসাধাৰণ ৰাইজে) বন্ধৰ আগবতৰা পাইছিলো ৰিক্সাৰ পিছত, চিটিবাছৰ পিছত অথবা সৰু বৰ নগৰ বা গাঁওৰ লাইটপ'ষ্টত লগোৱা প'ষ্টাৰৰ পৰাহে। কিন্তু এই প্ৰক্ৰিয়া আৰু উজু হ'ল ক্ৰমবৰ্ধমান ই আৰু ছপামাধ্যমৰ সংখ্যাৰ পৰা। সৰু সংগঠন এটাৰ নামত দুজন ব্যক্তি লগ হৈ সংবাদ মেল এখন পাতিলেই খেল খতম। সংবাদ পিপাষু সংবাদ মাধ্যমৰতো এনে বাতৰি প্ৰকাশ কৰিবলৈ পালে একোৱেই নালাগে। আগতে এটা বাতৰি, বন্ধৰ পিছতো ডাঙৰ ডাঙৰ হৰফেৰে লিখিব "বন্ধ সৰ্বাত্মক"। কিন্তু এই বন্ধৰ ফলাফল কি হ'ল বা ইয়াৰ লাভালাভ কি হ'ল কেইদিনমান পিছত বন্ধ ঘোষনা কৰা বা আহ্বান কৰা দল, সংগঠনটোকো যদি আপুনি সোধে, তেওঁলোকেও চাগে' ইয়াৰ সঠিক উত্তৰ দিব নোৱাৰিব। অৰ্থাৎ বন্ধ নিজক প্ৰচাৰ মাধ্যমৰ আগত জহাবলৈ বা নিজৰ অৱস্থিতি সম্পৰ্কে বুজাবলৈ এক সহজ প্ৰচেষ্টা হিচাপে বেচ সফল।

বন্ধই বাৰু কিছুমান দল-সংগঠনৰ অস্তিত্ব বজোৱাত সহায় কৰিলে। কিন্তু ইয়াৰ ফলত চৰকাৰৰ কি লাভ বা লোকচান হ'ল? যিহেতু প্ৰায় এশ শতাংশ বন্ধই চৰকাৰৰ সিদ্ধান্তৰ বিৰুদ্ধেহে ঘোষনা কৰা হয়, সেই বাবে চৰকাৰৰ কথাকেই ধৰা যাওক। এটা সৰ্বাত্মক বন্ধই এখন চৰকাৰৰ বিফলতাকে প্ৰতিপন্ন কৰে। বন্ধ ঘোষনা কৰা দল বা সংগঠনে ইয়াকে প্ৰতিপন্ন কৰিব বিচাৰে যে ৰাইজৰ হকে কাম কৰি ৰাইজক সন্তুষ্ট কৰাত চৰকাৰ ব্যৰ্থ। ইয়াক কেনেবাকৈ প্ৰতিপন্ন কৰিবলৈ পাৰিলেই সেই দল বা সংগঠনে নিজৰ পচন্দৰ ৰাজনৈতিক দলৰহৈ মাত মতাত সুবিধা হব বুলি ধৰি লোৱা হয়। অৰ্থাৎ বন্ধ কোনো দল-সংগঠনৰ অস্তিত্ব ৰক্ষাত সহায় কৰা এক "অনুষ্ঠান"ৰ বাহিৰেও ই তেওঁলোকৰ স্বাৰ্থসিদ্ধিৰো এক বাট বুলি ভাবিব পাৰি। শাসনযন্ত্ৰত থকা এটা ৰাজনৈতিক দলৰ শাসনকাৰ্যত লোৱা এটা সিদ্ধান্তৰ প্ৰতিবাদত আন এটা দলৰ বন্ধৰ আহ্বান, পেট্ৰ'লজাত সামগ্ৰীৰ মূল্যবৃদ্ধিৰ প্ৰতিবাদত পৰিবহন সংস্থাসমূহৰ বন্ধৰ আহ্বান ইয়াৰ প্ৰকৃত উদাহৰণ।

প্ৰায়ে দেখা যায় বন্ধ ঘোষনা কৰা দল-সংগঠনে এই বন্ধ জনসাধাৰণৰ হিতৰ বাবে বুলি প্ৰচাৰ কৰে আৰু তাক হেডলাইট হিচাপে ৰাখি বন্ধৰ কাৰ্যসূচী আগুৱাই নিয়ে। কিন্তু প্ৰকৃততে এই বন্ধ কাৰ্যাসূচী কিমান জনগনৰ হিতৰ বাবে লোৱা হয় অলপ গমি চালেই ধৰিব পাৰি।

কোনোবা এটা সংগঠনে বন্ধ দিব, আপুনি যদি খাটি খোৱা বা নিম্ন মধ্যবিত্ত পৰিয়ালৰ সদস্য তেন্তে আপুনি বাহিৰলৈ ওলাব নোৱাৰিব। কিয়নো ৰাস্তাত গাড়ী মটৰ নাপাব। আপুনি আগদিনাখনেই আপোনাৰ প্ৰয়োজনীয় বস্তুখিনি বজাৰ কৰিব লাগিব, কিয়নো দোকান-পোহাৰো সিদিনা নুখুলিব। এতিয়া গাড়ী-মটৰ নচলা কাৰণ যদি বিচৰা যায় তেন্তে দেখা যায় যে, ৰাজহুৱা খণ্ডৰ গাড়ীসমূহ বন্ধৰ সমৰ্থকৰ "উৎপাতত" বা ইন্সিওৰেন্স কম্পেনীসমূহৰ মইমতালি বা গাড়ীৰ কৰ্মচাৰীসকলে মালিকৰ পৰা এদিনৰ বাবে হাত সৰাৰ বাবে বন্ধ ৰাখিব লগা হয়। প্ৰায়ে দেখা যায়, বন্ধৰ সমৰ্থকসকলে ভাৱে যে ৰাতিপুৱাৰ ভাগতেই যদি অলপ "উৎপাত" (তেওঁলোকৰ ভাষাত প্ৰতিবাদ) কৰি দিব পাৰি, টায়াৰ জ্বলাই, গাড়ীৰ গ্লাছ ভাঙি দিব পাৰি তেন্তে ইয়াৰ পিছৰ গাড়ীসমূহ নচলিব। গতিকে এই চেষ্টাতেই বহুত বন্ধৰ সময়ত বিভিন্ন ধৰণৰ বিক্ষিপ্ত ঘটনা সংঘটিত হোৱাৰ বাতৰিও পোৱা যায়। এবাৰ গ্লাছ ভঙা বা ক্ষতিগ্ৰস্ত হোৱা গাড়ীখন যদি বীমা ক্লেইম কৰিব যায়, বীমা কম্পেনীটোৱে বিভিন্ন ক্ল'জ দেখুৱাই বীমা ক্লেইম বন্ধৰ সময়ত নাখাটে বুলি প্ৰতিপন্ন কৰিব। অৰ্থাৎ বন্ধত গাড়ী চলোৱাৰ বাবে দাবী  ধমকি দি গাড়ী চলাবলৈ বিচৰা মালিকসকলেও "বাইচাঞ্চ" নিজৰ পকেটৰ পৰা টকা খৰচ হোৱাৰ ভয়ত ড্ৰাইভাৰ-কনডাক্তৰত বন্ধত গাড়ী চলোৱাৰ পৰা ৰেহাই দিয়ে। আনহাতে দোকান পোহাৰ বন্ধৰ কাৰণ যদি বিচাৰে দেখিব অধিক ব্যাৱসায়ীয়েই নিৰাপত্তাহীনতাৰ বাবেই নিজৰ ব্যাৱসায়িক প্ৰতিষ্ঠান বন্ধ ৰাখিব লগা হয়। ক্ষুদ্ৰ ব্যৱসায়ীসকলে পৰিবহনৰ অসুবিধাৰ বাবে, নিৰাপত্তহীনতাৰ বাবে আৰু "গাড়ী মটৰ নাই, গ্ৰাহকনো ক'ত পাম" ধাৰণাৰ বাবেই নিজৰ ব্যৱসায় বন্ধ কৰিব লগা হয়। ব্যক্তিগত খণ্ডৰ গাড়ী মটৰৰ কথা যাদি চায়, তেন্তে নিৰাপত্তাহীনতা, ইন্সিওৰেন্স কম্পেনীৰ মইমতালি আদিৰ বাহিৰেও চাকৰিৰ পৰা এদিন "ফকতত চুটী" পোৱা ধৰণৰ পলায়নবাদী মনোভাৱ, ব্যস্ততাৰ অজুহাতত পৰিয়ালৰ পৰা আঁতৰি থাকি বন্ধৰ দিনাই "ফেমিলিৰ সৈতে কটোৱা" মনোভাৱ, বন্ধৰ দিনা "কাম কৰাৰ" মানসিকতা আদিয়েও বহু পৰিমাণে ক্ৰিয়া কৰে।

এতিয়া আহো খাটি খোৱা সকলৰ মাধ্যেমেৰে বন্ধ উৎসৱৰ প্ৰকৃত লাভালাভৰ হিচাপলৈ। ৰিক্সাৱালাজনে ভাৰা নাপাই অনৈতিক ভাৱে চুৰি-ডকাইতি কামত লিপ্ত হোৱাৰ কাৰণ সম্পূৰ্ণকৈ নহ'লেও আংশিকভাৱে হ'লেও বন্ধৰ গাত পৰে। "ডেইলি ৱেইজ" বেচিচত চাকৰি কৰাসকলে এদিনৰ মঞ্জুৰি এৰিব লগা হয়। পৰীক্ষাৰ্থীসকল যিহকে পায়, তাতে উঠি পৰীক্ষা দিব গৈ দুৰ্ঘটনাত পতিত হয়, চৰকাৰী কাৰ্যালয়ত চাকৰিয়ালসকল নহা বাবে কাম এটাৰ বাবে তিনিদিনৰ পৰা বাহৰ পাতি থকা গাঁৱৰ খটি খোৱা লোক এজনে এসপ্তাহৰ জোখাৰে অটাকৈ গাঁথিৰ ধন ভাঙিব লগা হয়। হাস্পতালত চিকিৎসাধীন ৰোগী এজনৰ পথ্য দিবলৈও কোনো যাব নোৱাৰা অৱস্থা হয়, গাড়ী মটৰ নচলে বুলি ওলাই অহা ধিতিঙিলীয়া ল'ৰাৰ বাইকৰ ষ্টানৰ সন্মুখত পৰি কোনো মহিলা, শিশু অথবা বৃদ্ধ হাস্পতালত ভৰ্তি হব লগা হয়। ব্যস্ততাপূৰ্ণ সময়খিনিৰ মাজতে এদিনৰ কামৰ ঘাটি মিলাব নোৱাৰি গালি খাব লগা হোৱা ব্যক্তিগত খণ্ডৰ কৰ্মচাৰী, ওপৰৱালাৰ লগত বেয়া হব লগা হয়। এনে উদাহৰণ আৰু ইমানেই ওলাব যে ইয়াৰ হিচাপ কৰিবলৈ গ'লে বহুকলম চিঞাহি শেষ হব।

চৰকাৰৰ ঘৰৰপৰা যদি চাব যায়, এদিনৰ বন্ধই কিমান লোকচান কৰে, শ্বেয়াৰৰ উঠা-নমা চায়েই আপুনি অনুমান কৰিব পাৰিব। বিদেশৰ পৰা আমদানিকৃত কোনো সামগ্ৰী এদিনো যদি ৰাখিব লগা হয়, তেন্তে উন্নয়নত দেশ এদিন পিছপৰি গ'ল। ইপিনে ৰখাই থোৱাৰ নামতটো অতিৰিক্ত খৰচ বহন কৰিব লাগিলেই। কি ঠিক সেই এদিনৰ পিছপৰাৰ বাবেই দেশে বা কিমান ডাঙৰ লোকচান ভৰিব লগা হয় ! ব্যৱসায় মন্দা, গ'ল চৰকাৰৰ চেলচ টেক্স, কাষ্টম ডিউটি, এক্সাইজ ইত্যাদি ইত্যাদি নানানটা টেক্স, অৰ্থাৎ লোকচান। চৰকাৰী কাৰ্যালয়ত চাকৰিয়ালৰ সংখ্যা সেৰেঙা, অৰ্থাৎ অতি জৰুৰী মিটিংখনো গ'ল এদিন পিছুৱাই, এদিন আকৌ পিছুৱাই গ'ল দেশ। ইপিনে গতানুগতিক খৰচবোৰতো আছেই। অৰ্থাৎ এদিনৰ খৰচখিনিৰ লোকচান হোৱাৰ উপৰিও আন এদিনৰ কাম খতি কৰি সেই পেণ্ডিং কামখিনি কৰোতে গ'ল আৰু দুদিনৰ কাম। অৰ্থাৎ এদিনৰ বন্ধত তিনিদিনৰ লোকচান। আৰু সেই লোকচানৰ বোজা উঠাওক আপুনি। কেইদিনমান পিছত সেই বোজা সহিব নোৱাৰি চৰকাৰে পেট্ৰ'লৰ দাম বঢ়াওক, ডিজেলৰ দাম বঢ়াওক, এল.পি.জি.ৰ দাম বঢ়াওক, আৰু সেই মূল্যবৃদ্ধিৰ বোজা লওক আপুনি।

সেয়েহে আমি ভবাৰ সময় আহি  পৰিছে, বন্ধ আমাৰ বাবে কিমান লাভদায়ক। বন্ধই আজিলৈকে কি সমাধান আনিছে, সকলোৱে দেখিছেই। গতিকে এনে বন্ধ মনাৰ কিবা যুক্তি আছে বুলি ভবাৰ সলনি বন্ধ আহ্বায়কৰ বিৰুদ্ধে বন্ধ দিয়াৰ বাবে প্ৰতিবাদ কৰাৰ সময়হে সমাগত হৈছে। আদালতৰ নিৰ্দেশ মানি বন্ধ অবৈধ বুলি ভাবি লোৱাৰ সময় এয়া, বন্ধৰ সময়ছোৱাত ক্ষতিগ্ৰস্ত যান বাহনৰ বীমাৰ ক্ষেত্ৰত ঝামেলা দেখুৱালে সেই কম্পেনীৰ বিৰুদ্ধে আদালতৰ দ্বাৰস্থ হোৱাৰ সময় এয়া। বন্ধ উৎসৱক ভুল বুলি প্ৰতিপন্ন কৰি দেশৰ আৰ্থিক অৱনতি ৰোধত হাত উজান দিয়াৰ সময় এয়া।

Monday, September 17, 2012

৭৯ লৈ ওভোতনি যাত্ৰা-৭

১৯১১ চনৰ লোকপিয়লমতে অসমত অসমীয়াভাষী লোক আছিল ৩৫.১১ শতাংশ আৰু বঙালীভাষী লোক আছিল ২৬.৯ শতাংশ। ১৯৭১ চনৰ লোকপিয়লত এই হাৰ ক্ৰমে ৬০.৮১ শতাংশ আৰু ১৯.৭১ শতাংশ। এই কথা প্ৰকাশ পাইছিল ১০ এপ্ৰিল ১৯৮০ চনৰ "নাগৰিক" কাকতত। 



[উৎসঃ অসম আন্দোলনঃ প্ৰতিশ্ৰুতি আৰু ফলশ্ৰুতি, পৃ.ঝ]

Sunday, September 16, 2012

৭৯ লৈ ওভোতনি যাত্ৰা-৬

অসম সাহিত্য সভাৰ শুৱালকউছি অধিৱেশনত বহিৰাগত আৰু ৰাজ্যভাষাৰ প্ৰশ্নত ৰাজ্য চৰকাৰে কাৰ্য্যকৰী ব্যৱস্থা লব লাগে বুলি দাবী কৰিছিল।

আন্দোলনৰ প্ৰাক‍ অৱস্থাত বিদেশী অনুপ্ৰৱেশ বিষয়টোৰ প্ৰতি বিভিন্ন বুদ্ধিজীৱি, সমাজ সচেতকৰ লেখনিৰ মাজেৰে ৰাইজৰ দৃষ্টি আকৰ্ষণ কৰিছিল "নাগৰিক" আৰু "দৈনিক অসম" কাকত দুখনে। 

আনহাতে জনগণক বহিৰাগতৰ বিষয়টোৰ প্ৰতি ভালেখিনি প্ৰভাৱিত কৰিছিল নিবাৰণ বৰাৰ "ইছলামাবাদ বনাম ঢাকাঃ দিল্লী বনাম দিছপুৰ" শীৰ্ষক প্ৰবন্ধলানিয়ে।

হোমেন বৰগোহাঞিৰ "বহিৰাগত সমস্যা" প্ৰবন্ধলানিয়েও তেনে এক নিদৰ্শন। ১৯৭৮ চনৰ ২৭ জুলাইৰপৰা এইলানি প্ৰবন্ধ প্ৰকাশ পাইছিল।  

[উৎসঃ অসম আন্দোলনঃ প্ৰতিশ্ৰুতি আৰু ফলশ্ৰুতি, পৃ.গ, ঘ, চ]

Saturday, September 15, 2012

৭৯ লৈ ওভোতনি যাত্ৰা-৫

অসম আন্দোলনৰ আগৰ বিধানসভা নিৰ্বাচনত ১৯৭৮ চনত CPIM দলে এঘাৰখন, CPI এ পাঁচখন আৰু RCPI এ চাৰিখন আসন পাই জনতা দলৰ গোলাপ বৰবৰা চৰকাৰক সমৰ্থন আগবঢ়াইছিল। 

অসমৰ প্ৰথম আঞ্চলিক ৰাজনৈতিক দল আছিল পূৰ্ব্বঞ্চলীয় লোক পৰিষদ (PLP) যিয়ে ১৯৭৭ চনত নিবাৰন বৰাৰ নেতৃত্বত গঠন হৈছিল আৰু তাৰ পিছতেই ১৯৭৮ চনত নগেন হাজৰিকাৰ নেতৃত্বত অসম জাতীয়তাবাদী দল গঠন হৈছিল। 

গোলাপ বৰবৰা নম্ত্ৰীসভাই শপত গ্ৰহণ কৰিছিল ১৯৭৮ চনত। 



[উৎসঃ অসম আন্দোলনঃ প্ৰতিশ্ৰুতি আৰু ফলশ্ৰুতি, পৃ খ]

হিতেন শৰ্ম্মাৰ দিনলিপি-১৩

বহুদিনৰ মূৰত মূৰটো পাতল পাতল লাগিছিল। কিবা এক বুজাব নোৱাৰা আৱেশে মনতো আৱৰি ধৰিছিল। মাত্ৰ এঘণ্টা আগতে, ঘৰৰপৰা ওলোৱাৰ আগমূহুৰ্ততো অনুপমৰ লগত যুক্তি তৰ্কত অৱতীৰ্ণ হৈছিলো। সি বিচৰা নাছিল, হিতুৰ ভাৱমূৰ্ত্তি গাঁৱত বেয়া হৈ ৰওক, সেই বাবেই প্ৰায় চোঁচৰাই নিয়াৰ দৰেই, মোৰ মোক লৈ গৈছিল দয়ালকাৰ ওচৰলৈ। 

ম‍ই প্ৰথমতে ভাবিছিলো, দয়ালকাৰ ওচৰলৈ গৈ ক্ষমা নুখুজিলে সেয়া মোৰ বাবে হব অতিকৈ অমানবীয় আচৰণ। ইতিহাসে কোনোদিনে মোক ক্ষমা নকৰিব। কিন্তু ঘৰলৈ অহাৰ পিছত মোৰ চিন্তা লাহে লাহে সলনি হৈ আহিব ধৰিছিল। কিয় জানো, ম‍ই ভাবিব ধৰিছিলো, দয়ালকাৰ ওচৰলৈ গ'লে গাঁৱৰ মানুহে মোক সেও মনা বুলি নাভাবেতো ! ঘটনাটো ঘটি যোৱাৰ পিছত ম‍ই দয়ালকাৰ মানসিক অৱস্থা কেনে হৈ থাকিব পাৰে, সেই বিষয়ে এবাৰো ভাবিবলৈও অৱকাশ পোৱা নাছিলো। আৰু যোৱা এসপ্তাহে স্মৃতিৰ কোঠাত আলোছায়াৰ লগত যুঁজি যুঁজি যেতিয়া অৱশ হৈ পৰিছিলো, এই চিন্তাবোৰে মোক জুমুৰি দি ধৰিছিল। কথাবোৰ কিবা উল্টাকৈ ভাবিবলৈ মন গৈছিল। বাৰে বাৰে মনলৈ আহি আছিল, দয়ালকাৰ ঘৰলৈ গ'লে যদি অপদস্ত হব লগা হয় ? আৰু তাকে ভাবি ম‍ই শংকিত হৈ পৰিছিলো। এই শংকাই মোৰ মনত দয়ালকাৰ বিপৰীতে ভাবিবলৈ বল প্ৰয়োগ কৰিবলৈ আৰম্ভ কৰি দিছিল আৰু কেতিয়াযে মোৰ যুক্তিবোৰে জেদৰ ৰূপ লৈ দয়ালকাৰ বিৰুদ্ধাচৰণ কৰিবলৈ আৰম্ভ কৰিছিল, গমেই পোৱা নাছিলো।

যোৱা এসপ্তাহে ঘৰৰ ভিতৰতে সোমাই থাকি থাকি আমনি লাগি গৈছিল। আলোছায়াৰ সৈতে তেনেকৈ হোৱা মুখামুখিক ম‍ই সহজভাৱে লব পৰা নাছিলো। মনতো বাৰে বাৰে উভতি যাব খুজিছিল বজালী কলেজৰ সুদীৰ্ঘ বাৰান্দাখনলৈ। উভতি যাব খুজিছিল তেৰ বছৰৰ আগতে আৰম্ভ কৰা দিনবোৰলৈ। আৰু সেইবোৰ চিন্তা কৰিয়েই আজিও সোমাই আছিলো কোঠাৰ ভিতৰত। তেনেতে অনুপম সোমাই আহিছিল। আহিয়েই চিৰাচৰিত ধঙেৰে সি আৰম্ভ কৰি দিছিলহি তাৰ হৈ-হাল্লা।
-অ'ই, তোক চাবাক ল'গি টিকেট কাটপা লাগা হৈছি যি? 
ম‍ই একো নামাতিলো।
-ইটা মুখোৰ মাত নাই যি? শ্যালা বিবিচি ওলচা? 
--
-কি হল তোৰ? গা বয়া না কি? হস্পিতেলৰ পৰা আহি বাহিৰ ওলোৱে নাই দেখুন?
-নাই অ'। গা বয়া নহে...
-তিত্তেহ'লি?
-...
-মন বয়া?
-নহে
-চা, এখনি ফেচ কৰবায়ে লাগবো। যদি ফেচ কৰবায়ে নৰা তিত্তেহ'লে এলাখেন আৰম্ভ কচ্চিলি কিয়ো? 
-মোৰ একো হনাই ও ।
-ক'লি মানিম নিকি? শ্যালা, নিজেতো একো নকবিয়ে, সুধলিও মুখেদি নামতিবি... মনে মনে থাকলি কি শান্তি পাই নিকি?
-এলাখেন একো নহে। বেলেগ এটা...
-বেলেগ এটা?... কি বেলেগ? কোচুন
-
-কবিনা.... কুত্তা, ত‍ই আমাক কিবা লেহেটি-পেহেটি বুলি ভাবা নিকি এ.... নুসুধলি একো এটা নক যি !
-কম। তোক চব কম। মোক মাত্ৰ অলপ সময় দি।
-সময়? কিমান সময়? ...... ঠিক আছে। এটা চৰ্তত দিম। ত^ই ওলো
-ক'ত?
-ওলোচুন
-আগতে ক
-কিয় দয়ালকাৰ তাতে নায?
-নাযং
-কিয়?
-....
-তয়ে কইছলি দেখুন
-ইটা ভাপচু, নাযং
-হু?
-কি ৰিক্স এলা মানহোৰ?
-অ'ই, তোৰ কি হৈছি কোচুন। আজি এনেহেন কথাগেলা কৈ আছা যি? তই গম পাইছানা তই কি কৈ আছা? 
-গম পাইছু কাৰণেতো নাযং বুলি কৈছু। 
কথাখিনি কওতে মোৰ মাতটো অস্বাভাৱিকভাৱে ডাঙৰ হৈ পৰিছিল।
-চা হিতু, আমাৰ লোগোত তোৰ ভাৱ-চিন্তা নিমলে কাৰণে আমি সবে তোক ভাল পাউং, গোটে গাউই তোক ভাল ছ'লি বুলি ক'এ। পৰিস্থিতিৰ বাধ্য হৈ তই কিবা এটা কচ্চিলি, সেইবুলি তই চবৰে নিচনা কথাগেলা ক'লি কিংকে হোবো, কোচুন। তয়ে দেখুন কইছলি,  বৰ্তমান শিক্ষিত সমাজত ওজালি কৰি দয়ালকাই ডাঙাৰ ৰিক্স ল বুলি। তিত্তেহ'লি, তাক এই কাম এইৰে বেলেগ কামত ধৰটু তোৰ দায়িত্ব নহে, আমাৰ দায়িত্ব নহে? 
-কিন্তু সি যি আমাৰ কথাগেলা মানবো, তাৰে কি মানে আছে? যদি উল্টাকে প্ৰতিশোধ লবাহে খুজে... যদি আমাক ঘৰ খেদি মাৰবা যাৱ বুলি বদনাম উইলৈ... তেনে নকৰিবো বুলিওতো কবা নৰা?
-তই বহুত চেঞ্জ হ'লি, ৰূমোৰ ভিতৰোত সুমে থাকি তোৰো মনটু থেক হৈ গেইছি। পাগলাৰ নিচনা কি বকচা তয়ো নাইজনা। এখেন সমাজক চেলেঞ্জ দি এটা মানহুক ভয় কচ্চা আজি? তাতে আৰ মাইৰ খাৱৰ ভয়? তই ক মতে সেনেহেন হোলি মই ৰিক্স লম বুল। 
-মই তোক বিপদত ফেলোবা খুজা নাই
-কিন্তু তই ইটা নল্লি, মইহে তোক বিপদত ফেলোম
-চা, মই ধৰবা পাৰা নাই যাই কি কৰিম
-মই যাম নহে, তই একো চিন্তা নকৰিবি। মাত্ৰ ওলো
-নাযং নিকি?
-ওলো বুলচু নহে । অগত্যা মই অনুপমৰ চাইকেলৰ পিছৰ কেৰিয়াৰত বহি এক কিলোমিটাৰমান দূৰত থকা দয়ালকাৰ ঘৰলৈ যাবলৈ বাধ্য হৈছিলো। বাটে-পথে লগ পোৱা কোনো মানুহৰ মুখলৈ মোৰ সাহস হোৱা নাছিল, কিজানিবা বেয়াকৈয়ে কয়, কিজানিবা ঠাট্টায়েই কৰে....ইপিনে অনুপমে গোটেই ৰাস্তাতেই মাইক বজাই বজাই গৈছিল। ঠিক ৰজাঘৰীয়া ঘোষকৰ দৰে। আমি যেতিয়া দয়াল কাৰ চোতাল পাইছিলো, দয়ালকা তেওঁৰ সৰু জুপুৰিটোৰ বাৰান্দাত বহি বাঁহবন কৰি আছিল। মই চাইকেলৰ পৰা নামি সংকোচেৰে থিয় দিছিলো। দয়াল কাৰ গাত আমাক ওভোতাই ধৰা লক্ষণ দেখাৰ বিপৰীতে এক আজৱ ব্যৱহাৰহে দেখা পাইছিলো। বাৰান্দাৰ সিটো মূৰে থকা মূঢ়া দুটা আনি আমালৈ আগবঢ়াই দিছিল তেওঁ। মই লুকাই লুকাই চাইছিলো দয়ালকাৰ হাতখনলৈ, যিখন হাতত তেওঁক মই প্ৰহাৰ কৰিছিলো। এখন গামোছাৰে মেৰিয়াই থোৱা আছিল পেশীখিনিত। মই মুখেৰে একো এটা কব পৰা নাছিলো। মুখৰ মাতখিনি যেন কিহবাই খামওচ মাৰি ধৰিছিল। মোৰ অৱস্থা দেখি অৱশেষত অনুপমেই মাত দিছিল-কেনে পাইছা ইটা কাকা?
-কেনে পাইছু মানে? মোৰতো একোৱে হ নাছিল। অ'... অলপ দুখ পাইছলু যদিও আঘাট একো হ নাছিলতো।
-ই, হিতুই তোক কিবা খুজে। সেইকাৰণে আজি তোৰ ওচৰোত আইছি। অ.. অৱশ্যে তই বান্ধবি বুলি ভয় খাই আছিল.... কথাখিনি কৈয়ে সি খেকখেক কৈ হাঁহিবলৈ ধৰিলে।
-সেটু নহে। আচলতে মইতো বান্ধবা লাগা কামে কচ্চু না.... অনুপমৰ হাঁহিত কিছু সহজ হৈ এইবাৰ মই মাত লগালো
-তই বান্ধ খাবা লাগা কাম কৰা নাই। কচ্চিলু মই। আৰ সেই বাবে ফলো পাবা ধচ্চিলু। সিদনা খুট্টি বা তুহাৰ পালাত নপৰি বেলেগৰ পলাত পল্লি মোৰ অৱস্থা কি হোলাক হৈ পাছত ভাবিহে মোৰ বুকখেন ধপধপইছি। পাছে ইটা তাৰ খবৰ কি হিতু?
-কাৰ? কৈলাশদাৰ?
-অ'
-ভাল পাইছি অলপ। হস্পিতেলৰ পৰা আনি ঘৰত আনছি। ৰেষ্টত আছে ইটা
-মোক একদিন লৈ যাবিনা তাৰ ওচৰত? ছ'লিটুক একবাৰ চাবা খুজছিলো। 
দয়ালকাৰ কথা শুনি মই তভক দিলো। এক অচিন আবেগে বুকুখন খামুচি ধৰিলেহি। যেন অলপ সুৰুঙা পালেই এসোপা চকুপানীয়ে হৃদয়ৰ পাৰ ভাগি ওলাই আহিব। অনুপমে মোৰ মুখলৈ চালে। সি ধৰিব পাৰিলে মোৰ অৱস্থা। সেয়ে পৰিস্থিতি সলনি কৰাৰ বাবে সি কৈ উঠিল- চাবি, তোৰ ৰাঙা মোনাখেন লবা নাপাহেৰবি আৰ'।
তাৰ কথাত দয়াল কা হাঁহি উঠিল। আমিও দয়ালকাক যোগ দিলো।

দয়াল কাৰ তলৈ যোৱাৰ আগে আগে দয়াল কাৰ মুখামুখি কেনেকৈ হম, কেনেকৈ কথা পাতিম ইত্যাদি কিমানযে কথা ভাবিছিলো। আৰু আজি মাত্ৰ এটা মূহুৰ্ততে সকলোবোৰ সলনি হৈ গৈছিল। দয়াল কা সলনি হব খুজিছিল। ভূতৰ ওজাৰ পৰা এজন খেতিয়কলৈ। ভৌতিক বস্তু এটাকলৈ জীৱিকা কৰি থাকিব খোজা অকামিলা এজনৰপৰা বাঁহ বন কৰি দুপইচা আৰ্জিব খোজা এজন সজ মানুহলৈ। আৰু তেওঁৰ এই পৰিৱৰ্তনত অৰিহনা যোগাইছিল মোৰ দেউতাই, মোক নজনোৱাকৈ। ঘটনাটো ঘটাৰ পিছদিনা খবৰ লবলৈ গৈ দুবিঘা দ মাটি এই বছৰৰ পৰা আধি খেতি কৰিবলৈ দেউতাই দয়াল কাক প্ৰস্তাৱ দিছিল, লগতে দিছিল বাঁহ বনৰ কাম আৰম্ভ কৰিবলৈ বিশটা বাঁহ। সেই কথা দয়াল কাৰ মুখৰ পৰা মই গম পাইছিলো আৰু গম পায়েই এক অভিমানে আহি মোক আগুৰি ধৰিছিল। মোক নজনোৱা বাবে অভিমান। দেউতাৰ প্ৰতি মোৰ শ্ৰদ্ধা ভক্তি বহুগুণে বাঢ়ি গৈছিল। মই নিৰ্বাক হৈ গৈছিলো। মাথোঁ  শুনি গৈছিলো সকলোবোৰ। 

কি ভাৱিছিলো, কি হ'ল; আজি অনুপম নহা হ'লে ! দয়াল কাৰ পদুলিমুখত আহিয়েই অনুপমক সাৱটি ধৰিলো। চকুৰ পৰা দুটোপাল গৰম লোটক সৰি পৰিল।

এই সময়খিনি হৃদয়খনেও অলপ জিৰণি পাইছিল। আলোছায়া নিশব্দে শউই আছিল মোৰ হৃদয়ৰ গভীৰ খাদত। আৰু যেতিয়া পুনৰ সেই খাদ খান্দিবলৈ লাগি গৈছিলো, তেতিয়া এন্ধাৰ নামিছিল। চোতালত ঢাৰি পাৰি দেউতা জিৰণি লৈছিল। মই আৰামী চকীখনত বহি অলপ দূৰত চকু দুটা মুদি সোমাই গৈছিল স্মৃতিৰ গভীৰৰ পৰা গভীৰতালৈ। আৰু সেই গভীৰতাৰ পৰা ক্ৰমে সাৰ পাই উঠিছিল বজালী কলেজে, উচ্চজিত, সুকুমাৰ, হিম, মানৱহঁতৰ কিৰিলিয়ে, সাহিত্য চ'ৰাৰ সেই আড্ডাবোৰে... মই ক্ৰমে পুনৰ বিলীন হবলৈ আৰম্ভ কৰিছিলো সেই দিনবোৰৰ সৈতে.....।

( প্ৰথম অধ্যায় সমাপ্ত)

    

 

Friday, September 14, 2012

৭৯ লৈ ওভোতনি যাত্ৰা-৪

বিদেশী বহইষ্কৰণৰ প্ৰশ্নত আন্দোলনকাৰী আৰু প্ৰধানমন্ত্ৰীৰ মাজত কেবালানিও আলোচনা চলিছিল ১৯৮০ চনৰপৰা। কিন্তু বাৰে বাৰে এই আলোচনা বিফল হৈছিল। এই বিফলতাত বিৰাগ হৈ কেন্দ্ৰীয় চৰকাৰে অসম আন্দোলনৰ বিৰুদ্ধাচৰণ কৰিছিল। এই বিৰুদ্ধাচৰণৰ উদাহৰণস্বৰূপেই আন্দোলনকাৰীসকলৰ ওপৰত বহুতো শাস্তিমূলক ব্যৱস্থা গ্ৰহণ কৰিছিল। ফলস্বৰূপে ১৯৮১ চনৰপৰা ১৯৮২ চনলৈ আন্দোলনৰ কাম-কাজ স্তীমিত হৈ পৰিছিল।

উৎসঃ 1979 to 1985: The Anti Foreigner's Movement in Assam-A news

Thursday, September 13, 2012

৭৯ লৈ ওভোতনি যাত্ৰা-৩

যি অনুপ্ৰৱেশৰ আলম লৈ অসম আন্দোনল আৰম্ভ হৈছিল, সেই অনুপ্ৰৱেশকাৰীসকলৰ অধিকাংশই আছিল বাংলাদেশ আৰু পূৱ পাকিস্তানৰ পৰা অহা। সেই বাবে এই আন্দোলনক "বিদেশী বহিষ্কৰণ আন্দোলন" বুলিও কোৱা হৈছিল। বিদেশী বহিষ্কৰণৰ ওপৰত উত্থাপিত দাবীসমূহ অৱশেষত আন্দোলনৰ ৰূপ পাইছিলগৈ আৰু ১৯৭৯ চনৰ শেষ ভাগৰপৰা এই আন্দোলনৰ কাম-কাজ সক্ৰিয় হৈ উঠিছিল। 

আন্দোলনকাৰীসকলে দাবী কৰিছিল ১৯৫১ চনৰ পিছত অসমলৈ অহা বিদেশীসকলক বহিষ্কাৰ কৰিব লাগে, যিসময়ত চৰকাৰে এই সীমা ১৯৭১ হিচাপে ঠিৰাং কৰিছিল। 

১৯৭৯ চনৰ ৮ জুন তাৰিখে ঘোষনা কৰা ১২ ঘণ্টীয়া বন্ধৰপৰাই অসম আন্দোলনৰ কাৰ্যসূচী সণ্ঢালনিকৈ চলিবলৈ ধৰে।


[উৎসঃ ১/ ৱিকিপিডিয়া
          ২/ 1979 to 1985: The Anti Foreigners Movement in Assam-a news
          ৩/ অসম আন্দোলনঃ প্ৰতিশ্ৰুতি আৰু ফলশ্ৰুতি, পৃ.খ]

Wednesday, September 12, 2012

৭৯ লৈ ওভোতনি যাত্ৰা-২

অসম আন্দোলন চলিছিল ১৯৭৯ চনৰপৰা ১৯৮৫ চনলৈ। ইয়াৰ গুৰি ধৰিছিল সদৌ অসম ছাত্ৰ সন্থা আৰু সদৌ অসম গণ সংগ্ৰাম পৰিষদে। এই আন্দোলনৰ মুখ্য উদ্দেশ্য আছিল অবৈধ অনুপ্ৰৱেশকাৰীক অতিশীঘ্ৰে চিনাক্তকৰণ কৰি বহিষ্কৰণৰ বাবে চৰকাৰক বাধ্য কৰোৱা। ১৯৮৫ চনত অসম চুক্তি স্বাক্ষৰ হোৱাৰ লগে লগে ছবছৰীয়া এই আন্দোলনৰ সমাপ্তি ঘটিছিল। 

যদিও অসম আন্দোলন এক অহিংস আন্দোলন আছিল, নেলী হত্যাকাণ্ডৰ দৰে হিংসাত্মক ঘটনাও এই আন্দোলনৰ সময়ছোৱাত ঘটিছিল। 

অসম চুক্তি স্বাক্ষৰ হোৱাৰ পিছত অসম আন্দোলনৰ নেতাসৱে লগ হৈ "অসম গণ পৰিষদ" নামেৰে ৰাজনৈতিক দল গঠন কৰিছিল আৰু ইয়েই ১৯৮৫ চনত ৰাজ্য চৰকাৰ গঠন কৰিছিল।

[উৎসঃ ৱিকিপিডিয়া]

Tuesday, September 11, 2012

৭৯ লৈ ওভোতনি যাত্ৰা

[১৯৭৯ চন। অসমৰ বাবে এক উল্লেখযোগ্য সময়। এই বৰ্ষতে অসমৰ এক ঐতিহাসিক ঘটনা "অসম আন্দোলন"ৰ উকমুকনি উঠিছিল। সময়ে অসম আন্দোনল আৰু ইয়াৰ ফলাফলক বিফল আখ্যা দিলেও এই সময়ছোৱা অসম আৰু অসমীয়াৰ বাবে গুৰুত্বপূৰ্ণ বুলি বিবেচিত হৈছিল। সেই অসম আন্দোলনৰ সময়ছোৱাৰেই কিছুমান বিক্ষিপ্ত ঘটনাৱলীৰ সমাহাৰ "৭৯ লৈ ওভোতনি যাত্ৰা"। ৰাইজে জনা এনে ঘটনাৰ কথা কলে আমি উপকৃত হম।]


প্ৰথম খণ্ডঃ
১৯৭৮ চনত দৰং জিলাৰ মঙ্গলদৈ লোকসভা সমষ্টিৰ সাংসদ হীৰালাল পাটোৱাৰীৰ মৃত্যুত সমষ্টিটোৰ উপ-নিৰ্ব্বাচন অৱশ্যাম্ভাৱী হৈ পৰিছিল। উপ-নিৰ্ব্বাচনৰ প্ৰস্তুতিৰ সময়ত দেখা গৈছিল যে নাগৰিকৰ সংখ্যা অবিশ্বাস্যভাৱে বৃদ্ধি পাইছে। সেই সময়ত আছুৱে বিদেশী অনুপ্ৰৱেশকাৰীসকলক নাগৰিকপঞ্জীৰ পৰা বিতাড়ন কৰি নাগৰিকৰ ক্ষমতাৰ পৰা বহিষ্কাৰ নকৰালৈকে নিৰ্বাচন স্থগিত ৰখাৰ বাবে দাবী জনাইছিল। তাৰ ফলস্বৰূপেই "অসম আন্দোলন"ৰ জন্ম হৈছিল।
[সংগ্ৰহঃ ৱিকিপিডিয়া]